Partnerzy projektu VALUES rozpoczęli szeroko zakrojony proces konsultacji w zakresie dylematów wykorzystania AI w praktykach edukacyjnych, biznesowych i społecznych. Będą one stanowiły podstawę prac nad materiałami, które mają wspomóc świadomą edukację z wykorzystaniem możliwości sztucznej inteligencji.
Jesienią 2024 roku zainicjowano spotkania konsultacyjne z przedstawicielami szkół, uczelni, organizacji młodzieżowych oraz ekspertów AI. Celem tych działań było zebranie opinii i doświadczeń, które pozwolą opracować materiały edukacyjne, które odpowiadają współczesnym wyzwaniom zastosowania sztucznej inteligencji. Partnerzy projektu podkreślali, że tylko ścisła współpraca ze środowiskiem użytkowników końcowych gwarantuje przygotowanie narzędzi o rzeczywistej wartości edukacyjnej i biznesowej. Konsultacje prowadzone są jednocześnie w kilku krajach europejskich. Jesteśmy dumni z bycia częścią tej inicjatywy w Polsce.
Stowarzyszenie Wspierania Techniki Polskiej, angażując przedstawicieli środowisk inżynierskich, wskazało na znaczenie doświadczeń osób w różnym wieku – zarówno młodych specjalistów, jak i dojrzałych ekspertów technicznych. Dzięki tak szerokiemu spojrzeniu możliwe jest opracowanie materiałów, które nie tylko uwrażliwiają na etyczne aspekty AI, lecz także pozwalają zastosować zdobytą wiedzę w praktyce inżynierskiej i menedżerskiej. Opinie zebrane w toku konsultacji staną się fundamentem dalszych prac nad materiałami i narzędziami projektu VALUES.